Протягом липня та серпня в рамках проєкту «Міфологізація Трипілля» відбулися унікальні освітні студії - 15-денний курс, присвячений опануванню традиційних технік і технологій українського ужиткового мистецтва та ремесел. Учасники не лише занурилися у вивчення ткацтва, вишивки та кераміки, а й досліджували глибинні сенси символів Трипільської культури. Трипілля, як основа української культурної ідентичності, стало джерелом натхнення для створення сучасних робіт, у яких відображено глибину нашого коріння, символізм, сакральність і красу.

Весь період навчання учасники проживали у місцях проведення студій, де вони обмінювалися думками, здобували нові знання та насолоджувалися унікальною творчою атмосферою. Організатори забезпечили комфортні умови проживання, харчування та необхідні матеріали, щоб учасники могли повністю зануритися у процес навчання й натхнення. Особливістю програми стало ведення особистих щоденників. Кожен учасник щодня записував свої успіхи, досягнення та враження, а також додавав фотозвіти, що дозволило зафіксувати всі етапи навчання і творчого процесу.

Освітні студії стали мостом між минулим і сучасністю, зберігаючи спадщину предків і адаптуючи її до сьогодення.

Учасниця студії з ткацтва, Васюкова Наталія розповіла: “Переосмислення культури Трипілля точно відбулося. Знання та досвід здобутий на навчанні - безцінні. Впевнено можу сказати, що ткацтво захопило мене назавжди! І Трипілля зайняло частинку мого серця. Усвідомила, що протягом багатьох віків наші предки використовували мистецтво для інтерпретації світу, який їх оточував. Природні стихії та явища зображувалися в особливий спосіб і з плином часу перетворилися в особливу знакову систему. Ця система продовжує використовуватися у народній традиції і стала основою для українського традиційного мистецтва. Ця символіка передається з покоління в покоління і більшість знаків використовуються на рівні традиції, не усвідомлено”.

Одна з учасниць студії з вишивки, Софія Беленчук, зазначила: “Я набагато глибше зрозуміла культуру Трипілля, що наче посилило в мені душевний спокій. Їх знання, праця, віра досі можуть прослідковуватись у тому, що нам від них залишилось”.

А Красильникова Ірина поділилась думками: “Традиційне українське народне мистецтво вишивки є важливим у формуванні та розвитку людських цінностей дівчат, жінок. Воно допомагає формувати та розвивати творче, креативне мислення та дії, художньо-естетичні смаки, які важливі у будь-якій сфері діяльності жінки."

Гончарова Наталія відзначає: “Особисто для мене, вивчення складних Трипільських орнаментів та прийомів роботи з глиною та екологічними фарбами - це один із способів відчути зв'язок з минулим. У процесі роботи над проєктом, природно виникає бажання вивчити більш глибоко історію Трипілля, яка є нашою історією. Переосмислення культури Трипілля є важливим елементом пошуку самоідентичності. Трипільські орнаменти передають відчуття руху та динаміки. Коли повторюєш лінії трипільського орнаменту, відчувається їх динамічний енергійний настрій. Навіть тіло відгукується бажанням руху.”

 

Напрямки навчання: ткацтво, вишивка, кераміка.


Ткацтво

Навчання технікам ткацтва у межах освітніх студій проходило в мальовничому селі Буша, Вінницької області, на базі музею ткацтва. Учасники мали унікальну можливість опанувати повний цикл виготовлення тканини, починаючи від підготовки матеріалів і закінчуючи оздобленням готового виробу. Цей процес став не лише творчим, а й пізнавальним, адже майстрині Ірина та Світлана Собко щедро ділилися своїми знаннями, розкриваючи глибини традиційного ремесла та розповідаючи про зв’язок ткацтва з культурою Трипілля. Серед учасників були як новачки, які вперше взяли до рук пряжу, так і ті, хто вже мав досвід у ткацтві. Однак кожен зміг відкрити для себе щось нове, отримуючи цінні знання, що підтверджувалося у персональних щоденниках, які учасники вели щодня. Процес навчання був ретельно організований, щоб максимально занурити учасників у творчу атмосферу. Музей ткацтва в Буші став місцем, де традиції оживали завдяки старанню майстринь та ентузіазму учасників.

Дати проведення
Навчання відбувалося у два періоди:

  • 18-23 липня
  • 8-15 серпня

Що вивчали учасники?
Навчальна програма охопила різноманітні аспекти ткацтва, серед яких:
- які матеріали та допоміжні інструменти необхідні для роботи;
- як виконувати існовну техніку «полотно»;
- як обирати кольорові гармонії, що були б близькі до теми Трипілля;
- як заправляти верстат для роботи;
- які є види китиць та як їх робити;
- які різновиди оздоблювальних елементів можна застосовувати в роботі;
- як зняти полотно зі станка.

Учасники

У освітній студії з ткацтва взяли участь:

1) Дерлиця Наталія

2) Рєзникова Наталія

3) Клубань Ксенія

4) Діунова Ольга

5) Луценко Наталія

6) Болгарська Алла

7) Коротких Юлія

8) Севастьянова Ніна

9) Поплавська Вікторія

10) Васюкова Наталія

 

 

Фото частини робіт: 



Вишивка

Навчання вишивці проходило в селі Клембівка - місці, яке є справжньою перлиною української вишивальної традиції. Локація була обрана недаремно: це село відоме на всю країну та навіть за її межами своїми унікальними техніками, а про його жінок говорять, що вони "народжуються з голкою в руках".

Майстрині Марія Зарічна, Лариса Жигульська, Галина Гаджук та Галина Чорна гостинно відкрили двері своїх домівок для учасниць студій. Вони не лише ділилися секретами вишивального мистецтва, а й створили затишну атмосферу, годували своїх учениць та щедро передавали їм багаторічну мудрість. Відбулося справжнє занурення у світ традиційної ручної вишивки, де кожен стібок наповнювався історією та сенсом. Учасниці, незалежно від попереднього досвіду, опанували стародавні техніки, перейнявши неоціненний спадок майстринь, та знайшли натхнення для власної творчості в старовинній історії села.

У процесі вишивки жінка гармонизується, наповнюється позитивом, отримає мистецьку та естетичну насолоду, морально відпочиває, відключаючись від життєвих питань”.

Дати проведення
Навчання відбувалося у два періоди:

  • 18-24 липня
  • 8-14 серпня

Що вивчали учасники?
Навчальна програма охопила різноманітні аспекти вишивки, серед яких:

Опанували чимало знань:

  • які особливості клембівської вишивки;
  • як працювати в техніці «низь»;
  • які особливості техніки «поверхниця», «курячий брід»;
  • яка технологія вишивки «качалочкою» та «вирізування»;
  • що таке «виколювання» у вишивці;
  • які кольорові гами існують у вишивці.

Учасники

В освітній студії з вишивки взяли участь:

1) Беленчук Софія

2) Короваєва Богдана

3) Ірина Красильникова

4) Омелянчук Світлана

5) Фоменко Галина

6) Гладченко Вікторія

7) Мирниченко Єва

8) Овсюхно Світлана

9) Баблі Людмила

10) Костюк Олена

 

Фото частини робіт: 


Кераміка

Навчання мистецтву кераміки відбувалося в будівлі Палацу Потоцьких, де працює Тульчинський фаховий коледж культури. Цей унікальний простір став ідеальним місцем для занурення в традиції декоративно-прикладного мистецтва.

Своїми знаннями щедро ділилися досвідчені викладачі - справжні експерти своєї справи: Наталія Лавренюк, Роман Грималюк, Василь Рижий і Марія Черниш. Їхня багаторічна практика у підготовці майстрів мистецтва зробила навчання захопливим і доступним для всіх учасників, незалежно від їхнього попереднього досвіду.

Хоча серед учасників були як новачки, так і ті, хто вже мав певний багаж знань, подібних умов, натхненних стилем Трипілля та сучасними підходами, раніше не зустрічав ніхто. Саме це зробило навчання не лише пізнавальним, а й надзвичайно цікавим для кожного. Учасники відкривали для себе нові горизонти у творчості, опановуючи стародавнє ремесло у контексті сучасності.

Дати проведення
Навчання відбувалося у два періоди:

  • 22-26 липня
  • 8-12 серпня

Що вивчали учасники?
Навчальна програма охопила різноманітні аспекти кераміки, серед яких:

  • як працювати з глиною;
  • які є способи ліплення: конструктивний, пластичний і комбінований;
  • як та чим розписувати глину;
  • в чому особливість фляндрування;
  • як підготувати виріб до випалу;
  • як загрузити в піч та провести випал;
  • як це робили трипільці;
  • які паралелі можна провести в традиційному українському ремеслі роботи з глиною та Трипіллям.

Учасники

В освітній студії з кераміки взяли участь:

1) Ящишена Тетяна

2) Остапенко Ольга

3) Гончарова Наталія

4) Ігнатова Крістіна

5) Поплінський Олександр

6) Драч Анжела

7) Петрова Юлія

8) Музика Денис

9) Болгарська Алла

10) Кізян Іоанна

11) Моставлюк Тетяна

 

 

Фото частини робіт:

 



Традиційні ремесла, що формувалися століттями, сьогодні нерідко опиняються на межі зникнення. Причина цього - недостатня передача унікальних знань і технік від майстрів наступним поколінням. Більшість таких технологій не задокументована в книгах чи на просторах Інтернету, адже вони століттями передавалися усно - від батьків до дітей, постійно адаптуючись до змін часу та уподобань.

Ці багатостолітні традиції є невід’ємною частиною нашої культурної спадщини, і ми маємо обов’язок їх зберегти. Поєднання сучасного підходу, практичності, естетики та глибокої поваги до минулого - аж до символів Трипільської культури - формує наше бачення відродження й розвитку народних ремесел.

Важливим кроком стало надання майстрам, які взяли участь в освітніх студіях, можливості монетизувати свої знання. Їм запропонували реалізовувати створені вироби через маркетплейс благодійного фонду «Це Крафт». Ця ініціатива не лише популяризує традиційне мистецтво, але й створює нові робочі місця, стимулюючи розвиток економіки малих громад. Завдяки цьому ремесла отримують шанс на нове життя, а громади - можливість для зростання і зміцнення.

✧✧✧

The “Makers Innovation Award” is organized by @betterplacelab and Future Challenges in the framework of #TOLOCAR, a project funded by the German Government @bmz_bund and implemented by the GIZ with support of At Stake gGmbH in close collaboration with Ukrainian and international partners.

«Makers Innovation Award» організована @betterplacelab та Future Challenges у рамках проєкту #TOLOCAR, який фінансується Урядом Німеччини @bmz_bund та реалізується GIZ за підтримки At Stake gGmbH у тісній співпраці з українськими та міжнародними партнерами.