Дерево Життя – один з найдавніших українських символів, основа світогляду наших пращурів, для яких воно уособлювало порядок, що протистоїть хаосу, виникнення всього живого. Це райське дерево, місток між світами. За легендою, над Деревом життя кружляв Божий дух, від якого народилася богиня Лада, а потім виникли Небо та Земля. Візуалізація цього символу зустрічається на трипільському посуді, килимах, у ранньому іконописі, в орнаментах українських вишивки та писанок. Дерево життя – це один з варіантів образу світового дерева. 

Дерево життя актуалізує міфологічні уявлення про життя у всій повноті його сенсів. Основна властивість життя – в здатності відтворювати саме себе в часі в дискретному вигляді, коли певним тимчасовим відрізкам відповідає серія, послідовність поколінь. При цьому кожне окреме життя проходить чотири стадії: народження, зростання, деградацію, смерть.

 

Символ Дерева життя, Вічного дерева виконує функцію поділу світу на живе і мертве та цей вічний цикл, коли нове життя народжується на основі старого, вбираючи в себе досвід і ресурси минулого.

Усвідомлення існування цього беззаперечного факту циклічності і наслідування є актуальним і для сучасного українського суспільства, та по суті для всіх людей, які займаються духовним життям. Для того, щоб не відбулася підміна цінностей і культурних кодів, зведення глибинних сенсів до низового рівня “шароварних” малюнків, ми прагнемо відновити величний символ мудрості та гармонії. Тому і сьогодні дерево життя із української традиційної культури переноситься у сучасну модернізовану культуру. Українські митці, ремісники та підприємціу багатьох варіаціях по графіці відтворюють дерево життя у своїх виробах.

Такими ж давніми є зображення рослинних символів: деревце з піднятими гілками, ялинка, колос, малюнки у вигляді квітки (коло з шістьма пелюстками довкруг), світове дерево. Символ дерева — один із найстійкіших в українському космосі, який дійшов до наших днів. 

 

Розглянемо структуру і символізм дерево життя детальніше.

pastedGraphic.pngСимвол складається з трьох сфер: стовбур, верхів'я, коріння. Стовбур означає земне життя людей (Яв), крона дерева (гілки й листя) — духовний світ Богів (Прав), коріння — підземний, потойбічний світ (Нав).

Ці три яруси світу зображені й на трипільських глеках. Їхні арійські назви зберегли індійці: свах — верхнє небо із запасами води; бхувах — повітряний простір із сонцем, місяцем, зірками; бхух — земля, грунт.

  •  Символ світоглядного «Дерева» з його корінням у землі втілює царство відійшовших предків, силу Матері Землі яка зберігає пам’ять Роду та береже душі пращурів. 
  • Земна сила піднімаючись через стовбур «Дерева» підживлює Рід людський та пов’язує його з вищою божественною сферою – кроною «Дерева Роду» чи «Дерева Життя». 
  • На гілках такого релігійного Дерева виникає вогонь – священне багаття, в пам’ять про старі часи коли під філософським Деревом розводили жар вівтарів. Це ж одночасно й релігійний зв’язок з храмовими комплексами трипільської доби, в яких рослинні символи поєднувались з хрестоподібними вівтарями. 
  • Саме ж «Дерево» є народним оберегом, тою пуповиною, яка назавжди єднає свій Рід з його землею.
  • Світове дерево або Дерево Життя є одним з найпопулярніших символів в українському народному мистецтві. Як універсальний образ міфопоетичної свідомості людства Світове Дерево зустрічається у різних народів. Його найдавніші зображення в Україні збереглися на ритуальному посуді. 

 

Образ дерева життя в Трипіллі не відірваний від основного сакрального символу - Жінки, яка дає життя.

Навпаки, Світове дерево є одним з проявів Великої Богині, Матері Всесвіту, Трипільської мадонни, Трипільської праматері, яка управляла усім живим. Світове дерево в образі жінки символізує невичерпну силу, що відтворює все живе, вічне, оновлене. 

Одним з фактів того, що сакральні символи Трипілля це Богиня - рожаниця та Дерево життя є в селі Буша, Ямпільська територіальна громада на Вінниччині. В скелі є печера, яка зображає якраз сакральну традицію підносіння дару дереву життя. Науково підтверджено, що рельєф в скалі зберігся до наших часів саме з епохи Трипілля. Також в рельєфі зображені півень і олень. Про їх значення ми розповімо в наступних наших статтях.

pastedGraphic_2.png

На фото Кулакова Вікторія, автор проєкту Спільнота Творців, в рамках якого ремісники виробляють керамічні та ювелірні вироби на тему Трипілля та Скіфії, а команда благодійного фонду Це Крафт досліджує і публікує для вас статті на про образи і вірування трипільців та скіфів. Проєкт покликаний і для підтримки крафтових виробництв, і в першу чергу для відродження культури нашого народу, вивчення культурних кодів від наших пращурів, які ми несемо до сьогодні і які увійшли в наші звичаї і побут. Ми будуємо на основі наших коренів оновлений осмислений код нації. Слідкуйте за намиши статтями в блозі сайту Це Крафт

 

Зібрала інформацію, редактор: Світлана Заболотна

Використані джерела:

http://trypillianculture.blogspot.com/p/blog-page_82.html

https://spadok.org.ua/narodni-symvoly/derevo-zhyttya-sakralnyy-symvol-ukrayinskogo-narodu

http://aratta-ukraine.com/sacred_ua.php?id=19

https://sribnovit.com/kultura/derevo-zhyttya/

https://supremusblog.wordpress.com/2019

https://uk-ua.vedavrat.org/Jyotish/11686/images-of-pro-ukrainian-and-proto-european-culture

http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14695/1/Volska_Verbitska_Virtus_Xyd_oberegu.pdf