Яким чином ми можемо дізнатися про що думали і у що вірили наші пращури? 

Потрібно дослідити їх культуру і мистецтво. Якщо дослідивши побут і правила побудови трипільських хат ми дізналися про чоловічо-жіночі відносини, родинний уклад, то аби зрозуміти про що вони думали, потрібно дослідити що наші пращури-трипільці робили поза роботою, як прикрашали своє життя, які сенси лишали в нематеріальному духовному плані своїм нащадкам. Як науковці досліджують життя за піснями і писемністю, коли вони з’явилися, так ми з вами дослідимо малюнки на глечиках, які залишилися нам після трипільців.

Якщо ви ще не були у в с. Легедзине (Черкащина) у Державному історико-культурному заповіднику “Трипільська культура”, то ми вам розповімо, що техніки розпису трипільців були двома “кольорами”, багатоколірний розпис (поліхромний) і одноколірний (монохромний), а також нанесення орнаменту за допомогою продряпування. Треба зауважити, що ці кольори не є поливами, тобто кольорами, як ми зараз собі уявляємо керамічні вироби, а це були техніки природні: глиняний сосуд обжигався спочатку без розпису або з ним, потім малювалися орнаменти “фарбами” - англобами. (По суті англоб, це та сама глина, тільки рідка, яка може мати природній колір червоної чи білої глини або ж забарвлена пігментами, які можна було дістати в ті часи. Таку фарбу наносять на виріб безпосередньо при ліпленні виробу або після першого обжигу). 

У кожній композиції закладені свої поняття і вони точно мають сенс і несуть в собі осмислене бачення. Якщо на ранніх стадіях розвитку культури Трипілля (4200 ст. до нашої ери) можна знайти зображення більш реалістичні, то ми помітимо, що вже в 3000 та 2000 віках їх існування стає мистецтвом, і ним ми можемо надихатися і вивчати через символи і їх глибокі значення.

Орнаментально-знакові зображення трипільського живопису можна об'єднати в єдиний сакрально-міфологічний тип, поділяючи їх на групи за мотивами: антропоморфні (зображення людини-божества), зооморфні (зображення тварини) і космічно-зодіакальні (геометричні). Орнамент трипільців є не просто прикрашенням площини предметів, а складним мистецьким явищем, що несе у собі глибокий символізм та культурні надбання цивілізації. Ми розглянемо з вами тільки один елемент розпису, який несе в собі найбільш глибинне значення для нашого розуміння, хто жив на наших територіях. Це меандр. 

Меандрів у всесвітній культурі є досить багато. Чого тільки вартує Мізинський меандр (20 000 р. до нашої ери), який був місячним календарем наших праукраїнців кам’яної доби. Є меандри рослинні і хвилясті, які з’явилися згодом в інших культурах і будуть більше для декорування, адже в пізніші часи вже буде слово, яким можна буде розповісти історії. А в дописемні часи орнаменти - ні що інше, як символічна мова, схеми за якими жили і лічили час перші відомі нам люди. Меандр у Трипіллі - це про Всесвіт і його закони.

Космічні мотиви в трипільському орнаменті представлені рядом символічних елементів, що мають важливе значення для спільноти. Меандр, або спіраль, є одним із найпоширеніших елементів у трипільському живописі. Він символізує нескінченність руху та коловороту всього живого, безперервний біг сонця і небесних світил по небу, біг Землі у всесвіті. Меандри малювалися нескінченними багато складовими орнаментами, які не мали завершення. Якщо в інших культурах ми бачимо орнаменти які повторюють один і той самий елемент, як патерн, то в Трипільському Меандрі таких елементів декілька і всі вони мають значення.  

 

Меандр - це схема всесвіту в уявленні трипільців

Астрономи й астрологи у меандрах трипільців знайдуть стилізовану але досить точну схему руху небесних світил. На малюнку ви бачите змієобразну дугу в циклі таких же дуг. Так жителі землі бачать хід планети, яка має прямий рух, потім повертає в “ретро рух” і потім знову поворачує у прямий рух. Насправді ми знаємо, що жодна з планет не рухається назворот, але через те, що ми земляни бачимо все з точки зору жителя Землі, а всі планети рухаються з різною швидкістю, то нам інколи бачиться, що якась планета затрималася, стала і пішла в обратному русі. А насправді не так - в нас просто різні швидкості і різні екліптики (шлях) руху. Трипільці споглядаючи нічне небо протягом 2,5 тисяч років та дослідили цикли небесних світил, як жителі Мізинської доби в своїх орнаментах показали рух місяця і його цикли. Можна уявити наскільки глибокі були їх знання і відчуття прекрасного, аби стилізувати це в єдиний орнамент і пластику ліній. І не дивно що схематичне стилізоване зображення ретроградності планет ми бачимо на їх керамічних витворах.

Чорні кола з тонкими лініями, що їх поєднують - то можуть бути знаки затемнення світил Сонця і Місяця, які трапляються щороку два рази на рік: весняний цикл затемнень Сонця і Луни (травень-червень) та осінньо-зимовий (листопад-грудень). Або це може бути цикл Весняного і Осіннього Сонцестояння, адже ці дні трипільці шанували як обрядові. Проводилися сакральні дійства віддавання шани Сонцю і природним силам води і землі, які дають урожай.

Сучасні земляни сміються над поняттями ретро-планет, коли щось не вдається, значить ретро- Мркурій зараз. Так частково і є, якщо знати що Меркурій в астрології відповідає за більшість повсякденних справ, як переговори, торгівлю, короткотривалі поїздки, суперечки з сусідами і родичами, листування, любу повсякденну передачу інформації. 

 

Але навіть якщо відкинути сучасне знецінююче уявлення про вплив ретро-планет на людей, давайте уявімо, як їх бачили і розуміли трипільці.

  

Ви живете в поселенні без світла окрім вогнища в спеціально відведеній хаті для готівлі їжі, маєте безліч простору навколо себе, час на роздуми, час на споглядання, час на осмислення природних явищ та їх вплив на вас самих. Ви вдень працюєте над вирощуванням зерна прикладаючи сили у звичайній ручній праці, або ви доглядаєте скот, і навіть маєте улюбленого жеребця або вівцю, котра вам здається розумною за інших. Це вдень, коли Сонце осяює небосхил. Ввечорі, вночі і навіть зранку ви маєте чудової якості зображення неба, зорі, бачите камети, метеоритні дощі, газові утворення, Молочний шлях - це все вам видно, адже немає електроенергії і світла міст, котре відбиває волога у нижніх слоях атмосфери і закриває сучасникам безцінну картину зоряного нічного неба. Ви споглядаєте рух планет і зірок щодня, бачите як рухається небосхил, якісь світлі точки - рухаються поволі, якісь хутчіш, якість з’являються раніше, якісь можна побачити тільки взимку. Як змінюється небо влітку - ніч дає відчуття високого неба, неосяжного простору над вашим поселенням. Чи станете ви поважати природу більше від цього? дякувати Сонцю, навіть просто так, не обожествляючи його, а просто радіти закономірній зміні ночі і дня, теплих і холодних періодів року.  

 

Трипільці і Шумери - перші астрономи та астрологи

Давайте ще поглянемо на інший Меандр - з великим залитим колом посередині та тонкими колами навколо. Чи побачите ви в цих орнаментах схему Сонячної системи і кола та еліпси орбіт планет, що ходять навколо Сонця? Сонце - далі три тонкі лінії екліптики планет до землі, ладі простір і ще три лінії екліптики повільних планет. Ми знаємо, що Шумери, які по часу з’явилися в в той самий період, як Трипільців в 5400 до нашої ери, були видатними і начебто першими астномами і астрологами. Науковий світ знає, що культура Трипілля - Кукутень (сучасні Україна - Молдова - Румунія) та Шумерська культура, яка була в Месопотамії між річками Тигр та Євфрат (сучасні Ірак, Кувейт, частини Саудівської Аравії та частини кордонів Туреччини - Сирії та Ірану - Іраку) - це колиски цивілізації, звідки пішли інші народи. То ж про шумерів ми знаємо, що вони були астрономами. А чому ми вважаємо, що жителі інших цивілізацій не бачили і не досліджували небо? Тільки тому є така думка, що не збереглося артефактів. Вони є, просто це керамічні вироби, які єдині могли залишитися нам з часів, адже тоді ще не було інших матеріалів, якими би користувалися наші пращури. І дякуючи їх обрядам спалення хат ми маємо великий об’єм даних саме в керамічних стінах та предметах.

 

Меандр - це оберег?

Можна знайти інформацію, що Меандр також пов'язаний із стародавнім образом змії або вужа, що в українській міфології вважався священною твариною, яка символізує добро, світло, плодючість землі та вічність людського буття. Але ця інформація менше знаходить підтверджень, якщо ми будемо цілісно бачити культуру і світогляд трипільців.

Також можна знайти інформацію, що лінії меандру трипільці наділяли захисну дію, яка відганяє злі енергії. Це цілком можливо, так як все, що людина робить зазвичай наділяє особливим значенням. Як сучасні жінки вишивають воїнам сорочки для захисту від ворога на війні, як раніше наші мами і бабусі вишивали рушники і сорочки з обереговими знаками, так і трипільці розмальовували обереговими знаками свій посуд. Немає сумнівів, що українці можуть вважати своїми пращурами трипільців. Адже окрім таких культурних кодів, як хатній устрій, звичка декорувати посуд, хату, повага і перенесення божественного на природне, як шана дощу, який приносить урожай, або шана Сонцю, яке насичує плоди силою - це є у нашій свідомості змалечку, навіть якщо наші батьки цього не навчають, ми це розуміємо і сприймаємо з культури. 

 

Автор: Кулакова Вікторія, автор проєкту Спільнота Творців

Джерела зображень: https://starwalk.space/ru/infographics/retrograde-motion-demystified