По-справжньому якісний чай не обов’язково має бути цейлонського чи англійського походження. Українські купажі також приходяться до смаку гурманам. А все тому, що трави для чаю наповнені цілющими силами природи, пахнуть спокоєм. І, головне, вирощені з душею – так, як це роблять крафтові творці екологічного бренду RICHKA.
Про натхнення відродити українські аромати та повернути традицію користуватися цілющими травами розповіла засновниця бренду RICHKA Світлана Чуб.
Світлана Чуб – з Полтавщини. Це там, де б’ється серце України, де народився класик національної літератури Котляревський і де над родючими землями протікає річка Ворскла. Саме Ворскла підказала Світлані, до нестями закоханій у річку та її мальовничі береги, назву бренду. А сила, якою жінку наповнює це місце, надихнула творити.
Бренд RICHKA – це родинна справа. Світлана з чоловіком започаткували її в часи епідемії коронавірусу. Так і собі заняття вигадали, і для людей корисну ідею почали втілювати.
«Ми хотіли познайомити українців з культурою користування натуральними ефірними оліями і традиційними травами. В Україні ця ніша не надто розвинена. А люди, які піклуються про власне здоров’я та ведуть усвідомлений спосіб життя, мають знати, як обирати натуральні екологічні продукти», – розповідає Світлана Чуб.
Свій перший виток RICHKA бере з виробництва ефірних рослинних олій. Їх природні аромати покращують фізичне здоров’я та психоемоційний стан, поліпшують якість життя, роблять його більш екологічним і свідомим. На основі ефірних олій Світлана потім виготовляла аромадифузори для автомобілів і гідролати – рослинні рідини, які добре зарекомендували себе у щоденному догляді за шкірою.
Згодом, коли RICHKA набралася сили, асортимент бренду доповнили трав’яні чаї. А компанія навчилася долати перші виклики.
Світлана Чуб дивує: вона хоч і працювала не перший рік над продукцією, але продажі пішли зараз, під час повномасштабної війни.
«Просто я стала більше працювати, – ділиться секретом успіху Світлана. – Спочатку, тільки-но відбулося вторгнення, я поїхала на Захід України. А коли зрозуміла, що ми самі, кожен на своєму місці, маємо робити щось для своєї країни, зняла рожеві окуляри та повернулася додому».
А ще й весна кликала працювати на землі. Рослини для ефірних олій і трав’яних чаїв жінка не просто власними руками збирає. Вона їх сама культивує та вирощує на власному фермерському господарстві. Робота ця кропітка і затратна. Усі трави – лаванда, м’ята, ромашка, чебрець, календула, алтей, валеріана, ехінацея, нагідки, меліса та інші – вирощуються від насінини до збору, деякі з них потребують для цього 17 місяців. Відповідно, продукція недешева, але гарантовано якісна та екологічно чиста. До того ж, концентрована – вистачить надовго.
Люди купують у людей
Усі трав’яні збори, які були з довоєнного сезону, Світлана роздала військовим. Справа вимагала нових сил і більшої віддачі. Вже коли з’явилися нові результати, RICHKA пішла в люди.
«Я стала просувати свою продукцію. В Полтаві є «Місто Хаб», де організовують цікаві заходи для крафтовиків і збирають кошти на ЗСУ. Там я і засвітилася зі своїм брендом. Потім були всеукраїнські фестивалі та ярмарки, і ми теж брали в них участь. – розповідає Світлана. – Найкраща реклами – спілкування з людьми. Поки я не пішла до людей і сама про себе не заявила, розвитку бізнесу годі було й очікувати».
Світлана Чуб має шість авторських купажів чаю. Усі вони офіційно зареєстровані та користуються попитом у торговельних мережах і ресторанах. Але візитівкою бренду й улюбленим збором виробників є «Смарагдова далечінь» – перший купаж, в якому гармонійно поєднані ромашка, м’ята, лаванда і мальва. Власне, мальва й дає чаю королівський зелено-блакитний колір.
«Люди не вірять. Думають, там якась хімія, – сміється Світлана. – Але то все натуральні компоненти. Природні кольори насичують краще за штучні барвники».
Якість життя, якої ми всі прагнемо
Жінка не має освіти маркетолога, але ніколи не соромиться відкривати нове для себе, переймати досвід. Вивчаючи аромотерапію, фітотерапію та інші супутні науки, Світлана паралельно пробує писати грантові заявки, цікавиться соціальним підприємництвом. Мріє забезпечувати чаями освітні заклади та реабілітаційні центри й уже з першого вересня хоче підтримувати школу Щербанівської громади, в якій навчалася.
«Плани – грандіозні. Хочеться багато виробляти, збільшувати продажі. Адже крафтова продукція не просто смачна, вона якісна. Домашнє на ринку є домашнє, але ніхто не знає, в яких умовах то все виготовляється. Виробники ж вкладають у працю свою душу. Крафт – це якість життя, якої ми всі прагнемо. До того ж, ми платимо податки, наповнюємо бюджети, даємо людям роботу. У нас, наприклад, у сезон до десяти людей працюють, – говорить Світлана. – Я цей бізнес створювала, бо це мені цікаво. Тепер хочеться і грошей заробляти».
Автор: Ірина Шаталова