Властивість меду консервувати продукти і довго їх зберігати – як ідея виробництва. Бажання соціалізувати військових, які повернулися з фронту, – як відповідальність бізнесу.
Ще в 2017 році ветеран АТО Максим Петрик заснував із побратимами на Хмельниччині підприємство з виготовлення медових десертів. Частину прибутку компанія відкладала на створення нових робочих місць для атовців, їхніх дружин і матерів. Зараз Максим знову на воєнному фронті – продовжує захищати країну від російського ворога. А започаткована ним справа – продовжує тримати економічну передову.
Про крафтове виробництво натуральних солодощів, розвиток підприємництва та його соціальну складову розповів директор з виробництва компанії «ФронтМед» Сергій Груздо.
«ФронтМед» – уже відомий на всю Україну смачний бренд із містечка Шепетівка. Поштовхом до створення підприємства стала програма реабілітації воїнів АТО «Школа соціальної апітерапії». Впродовж 9 тижнів фахівці у галузі бджільництва ділилися з хлопцями, які повернулися з фронту (власне, звідси і назва бренду), секретами ведення медової справи.
Сповненні бажання мати бізнес – такий, щоб і душі був приємний, і для держави корисний, – шепетівські атовці заснували кооператив «ФронтМед». Кінцевим продуктом для споживачів обрали подарункові набори з медово-горіховими десертами, вощеними свічками й трав’яними чаями. До роботи залучили побратимів і родини місцевих учасників бойових дій.
У 2022-му, після початку широкомасштабної війни, «фронтмени» повернулися до захисту країни, а медову справу довірили переселенцям.
Нині компанією керують Олена та Сергій Груздо, подружжя з Київщини. Минулого року вони рятувалися від війни на малій батьківщині Сергія і тут залишилися.
«Ми коли приїхали на Хмельниччину, навіть на уявляли, що станемо тут підприємцями. Спочатку волонтерили. На той момент у Шепетівці було майже 8 тисяч внутрішньо переміщених осіб – такий собі гуманітарний хаб. Ми просто допомагали місту, і згодом оце волонтерство перетворилося на роботу, – розповідає Сергій. – «ФронтМед», по суті, зараз теж виконує гуманітарну місію. У нас 8 штатних працівників, більшість із них – переселенці. Плануємо відкрити ще два робочих місця для людей, яким потрібна допомога в адаптації на новому місці. Ми самі проходили цей шлях, тож знаємо, якою важливою є така підтримка».
У новий рік – з новим асортиментом
Завдяки створенню додаткових робочих місць подружжя планує розширити виробництво. Хочуть, аби продукцію «ФронтМед» можна було замовити не лише у вигляді подарункових наборів, а й скуштувати в кав’ярні. Ласощами для такого пригощення обрали пастилу з натуральних інгредієнтів. Вже навіть придбали інноваційну інфрачервону сушарку, в якій можна сушити фрукти для її виготовлення.
Гроші на розвиток компанії Олена з Сергієм отримали по програмі мікрогрантів «Власна справа», яка є частиною проєкту «єРобота» від Міністертва економіки. Сподіваються, під 2024 рік усе вдасться.
Впізнаваний символ якості та відповідальності
Продукція «ФронтМед» не має штучних барвників – її розфарбовує природа. Десерти не містять цукру чи підсилювачів смаку – їх увиразнює натуральний мед, якісні фрукти та відбірні горіхи. Виробники не використовують консервантів – рецепти розроблені так, аби мед максимально довго зберігав свої цілющі властивості. Фріпси, пастила та чаї ідеально висушені та запаковані, тому теж мають довгий термін придатності.
Поставивши перед собою ціль – популяризувати українську натуральну продукцію та створити бренд, який буде асоціюватися з відповідальністю та якістю, – команда від перших місяців роботи модернізовувала виробничі процеси, розробляла авторські рецепти, вдосконалювала дизайн пакування. І таки досягла своєї мети.
Медові десерти з горіхами, ягодами та сухофруктами, пастила та фріпси, продукти бджільництва, свічки з вощини та трав’яні чаї – продукція компанії стала впізнаваним символом якості, екологічності та вишуканих смаків. Виробники робили подарункові набори на замовлення Міністерства закордонних справ, Міністерства аграрної політики, Міністерства внутрішніх справ. Десертами «ФрондМед» ласувала родина президента Порошенка, музикант Олег Скрипка та співачка Руслана. Сьогодні компанія пишається першою відправкою замовлення в США і планує налагодити співпрацю з українською діаспорою, аби просувати кравтові MadeInUkraine-смаколики закордоном.
Підтримка мікровиробників та ремісників реалізовується за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні (https://www.facebook.com/usdos.ukraine). Погляди учасників заходу не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США.
Автор: Ірина Шаталова