Якщо хтось і досі сумнівається, що жіноча дружба існує, а українці сходу та заходу однаково люблять свою країну, – час зробити паузу, поласувати шоколадом LAVIVA та познайомитися із засновницями цього солодкого бренду.
Лариса Поліщук – з Рівненщини, Марина Кисельова – з Донецька. А їхній бренд LAVIVA – з України. Подруги кажуть: своїм тандемом вони руйнують стереотипи про відмінність мешканців сходу та заходу. Бо разом працюють заради спільної мети – розвивати Україну та робити життя людей у ній солодким. У буквальному сенсі.
Про вміння створювати зі смаків мистецтво, допомогу Збройним силам і секрет шоколаду, яким українці пригощають Бориса Джонсона, розповіла Лариса Поліщук, співзасновниця компанії LAVIVA.
«Хочеться смачного і естетично красивого шоколаду!» – сказав якось Ларисі чоловік і тим надихнув її перетворити кондитерське ремесло на творчість.
Почалося все три роки тому, у розпал коронавірусу – емоційна криза вимагала барв, смаків і яскравості. Лариса з подругою Мариною – донеччанкою, яка через війну в 2014-му переїхала з Донбасу в Ірпінь, – працювали тоді на кондитерській фабриці. Розробляли рецептури цукерок. А коли авторська фантазія стала виходити за межі промислових стандартів, Лариса спробувала зробити шоколад вдома.
«Вийшло не одразу, але мене труднощами не зупиниш. На два з половиною місяці я погрузла в інтернеті: цікавилася сортами какао-бобів, вивчала технологію виробництва шоколаду. Потім до мене приєдналася Марина. Разом ми почали робити шоколад у мене вдома на кухні. Ми експериментували. І нам вдалося!» – радіє Лариса.
Особливість шоколаду LAVIVA – в абсолютній відсутності в ньому штучних замінників і хімічних барвників. Унікальність – у сміливому поєднанні смаків. А цінність – у ручній роботі майстринь, які його створюють.
Зараз асортимент бренду налічує 34 види шоколаду. Органічність робить продукт привабливим для діабетиків і спортсменів. А його оригінальність підкорює гурманів. Лариса з Мариною не просто виготовляють цукерки. Вони загортають у шоколад смаки: манго і маракуя, лайм і м'ята, полуниця і базилік, горіх і троянда.
Що два тижні LAVIVA балує клієнтів новинками. Має покупців по всій країні. А починалося все з кілограму Ruby – рубінового шоколаду без ароматизаторів і барвників, але з нотами фруктів і свіжою кислинкою – та з бажання експериментувати.
«Для нас 20 плиточок у день – то вже був надзвичайний об’єм, – говорить Лариса. – Бо спочатку ми думали робити локальне виробництво. Невеличке, яке можна було би позиціонувати як хобі. Але люди пробували шоколад, усім подобалось. І ми захотіли зростати».
«Потрібно було заробляти гроші на ЗСУ…»
Велика війна застала подруг на Київщині. Приміщення, в якому Лариса з Мариною тільки-но налагодили виробництво, знаходиться в Бучанському районі. Бізнес довелося закрити, а приміщення – переобладнати під сховище. Два тижні жінки ховалися з родинами в тому приміщенні від постійних обстрілів. Згодом виїхали на захід, але через три місяці повернулися. Бо «потрібно було заробляти гроші на ЗСУ».
Сьогодні LAVIVA відома своєю патріотичною лінією шоколаду. Синьо-жовті плитки, на яких написані гасла української сміливості, стали лідерами продажів. Солодкі сувеніри «Be Brave Like Ukraine» купують на презенти, ними пригощають іноземних гостей, їх везуть з собою за кордон. А скоро патріотичні смаколики можна буде придбати в інших країнах. Шоколадом вже зацікавилися в Катарі, Швеції, Голландії та Німеччині, тож зараз Лариса з Мариною готуються виходити на міжнародні ринки.
«Наш шоколад замовляли в експедицію в Антарктиду. Нашу плитку з написом «Слава Україні!» подарували Борису Джонсону. Ми щасливі від того, що людям подобається наш продукт, – тішиться Лариса. – У нас все натуральне. Ми навіть не використовуємо кондитерських олівців. Лише аерограф, який фарбує какао-маслом. Прозоре какао-масло фарбуємо харчовим барвником і через трафарет наносимо на плитки. Треба жовтий колір – додаємо куркуму, треба рожевий – додаємо малину. В Україні ніхто не робить такого шоколаду!»
10 відсотків від продажу патріотичної лінії LAVIVA передає на потреби ЗСУ. Крім того, компанія регулярно перераховує гроші на допомогу тваринам, які постраждали від бойових дій, – зокрема, через підрив греблі Каховської ГЕС.
«Шоколад чутливий до запахів, тому продукція сильно постраждала через обстріли. Були колосальні втрати. Але ми справилися, – говорить Лариса. – Так, ми досі не вийшли на обороти, які були до повномасштабного вторгнення. Але наш бренд – це не про гроші. Це про насолоду. Наш шоколад прикрашений смородиною, вишнею, малиною. Люди ще його не спробували, а тільки побачили – й уже отримали естетичне задоволення… Ми працюємо за вдячність від людей».
Криза – час можливостей
Період великої війни LAVIVA використала, щоб зробитися сильнішою. Компанія стала офіційним оператором ринку. В штаті вже восьмеро людей, серед них – власний шоколатьє, менеджер з продажу та менеджер по роботі з соціальними платформами. В асортименті – нові позиції.
«Наша продукція недешева, бо органічний шоколад дуже дорого коштує. Тож ми вирішили робити маленькі шоколадки, аби зменшити чек клієнта, й усі могли дозволити собі якісні солодощі. Також ми виготовляємо драже. Унікальна для України технологія, коли горіх обгортається у сік натуральної ягоди. Це дуже смачно, корисно. Це можна їсти дітям. А нещодавно ми запустили продажі фруктового шоколаду. Такого в Україні взагалі ніхто ніколи не куштував! Оранж-шоколад на апельсинових соках, лайм-шоколад, капучіно, карамельний. Люди будуть шоковані, коли спробують. Неймовірні смаки! Просто насолода їсти такий шоколад!» – захоплюється Лариса.
LAVIVA – бренд естетики та якості. Люди, які заснували компанію, передусім прагнули розвивати в Україні культуру споживання справжнього шоколаду.
«На жаль, для України це велика проблема. У нас глазур, яка шкодить організму, бо вона тромбує судини, називають шоколадом. А це недопустимо. В Європі такого немає, – говорить Лариса. – Наші люди не мають доступу до справжнього шоколаду. Але ми змінюємо це».
Автор: Ірина Шаталова